• Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
  • Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
StartKoncepcjeJabłko Turinga, czyli skąd się wzięło logo Apple ...
Poprzednie Następny

Jabłko Turinga, czyli skąd się wzięło logo Apple

Autor: Redakcja maxmania.pl , kwiecień 11, 2012

 

Okrągłe jabłko z charakterystycznym nadgryzieniem z prawej strony – prawdopodobnie nawet ktoś kto nigdy nie posiadał ani jednego produktu firmy Apple rozpozna ten znaczek bez problemu. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jakie jest pochodzenie tego logo?

Być może chodzi o Adama i Ewę, rajskie jabłko, i pragnienie poznania tego, co nieznane. Jabłko jako symbol nowego odkrycia, z lekką aluzją do pożądania, tym razem wciąż nowych innowacji technologicznych. Lub może chodzi o Izaaka Newtona, siedzące pod jabłonią, gdy nagle spadający owoc zainspirował jego teorię grawitacji. Lub może to zupełnie inna historia, o bardzo nieśmiałym brytyjskim naukowcu, Alanie Turingu, który uważany jest za ojca komputera i sztucznej inteligencji.

Kim był Alan Turing?

Historia Alana Turinga jest zdecydowanie mniej znana niż dwie poprzednie, niemniej jednak równie fascynująca. Turing był oskarżony i sądzony z powodu romansu z 19-letnim chłopcem, podobnie jak ponad pół wieku wcześniej, w 1895 roku, Oscar Wilde. W wyniku rozprawy matematyk skazany został na kurację hormonalną, która miała powstrzymać jego „nieprzyzwoite pragnienia”. Efekt kuracji podobny jest do kastracji. Z tego powodu dwa lata później Turing popełnił samobójstwo – zjadł kawałek zatrutego cyjankiem jabłka. Ciało i nadgryzione jabłko znaleziono następnego dnia. Było to zresztą dwa tygodnie przed 42 urodzinami matematyka.

Turing był wybitnym naukowcem. Przyczynił się do rozszyfrowania nazistowskiego kodu Enigma podczas II wojny światowej, co zaowocowało skróceniem wojny o kilka lat. Przedstawił swoją wizję „uniwersalnej maszyny liczącej” (‚universal computing mashine‚), wówczas był to jedynie abstrakcyjny koncept, który później stał się inspiracją i punktem wyjściowym dla rozwoju komputera. Był także twórcą słynnego testu Turinga, który zapoczątkował próby stworzenia sztucznej inteligencji. A wszystkiego tego dokonał jeden człowiek w ciągu swojego zaledwie czterdziestoletniego życia. Czy można więc wyobrazić sobie lepszą osobę, i historię, którą firma Apple miałaby wybrać sobie na znak rozpoznawczy dla swoich produktów?

Niestety, żadna z tych historii nie odnosi się do słynnego logo. Symbol został stworzony przez dyrektora artystycznego firmy, Roba Janoffa. Opowieść o jabłku Turinga nigdy nie odnosiła się do marki Apple, w dodatku Janoff nigdy nie słyszał o słynnym matematyku, przynajmniej nie podczas pracy nad logo. Nie to jest jednak interesujące. Interesujący jest fakt, że Steve Jobs nigdy nie zaprzeczył teorii, jakoby to właśnie Turing był muzą marki Apple. Zapytany wprost w odpowiedzi uśmiechał się enigmatycznie… Dlaczego więc Jobs wolał nie dementować rodzących się plotek?

Wszyscy kochamy opowieści

Wydaje się, iż doskonale rozumiał pewną specyficzną dla naszego mózgu cechę: my naprawdę bardzo lubimy wiedzieć, skąd biorą się rzeczy. Uwielbiamy historie. To, co jest charakterystyczne dla naszej kultury to potrzeba tworzenia mitów, odkrywania korzeni i pochodzenia nas i naszej cywilizacji. Lubimy dobre historie. Czy po usłyszeniu tak pięknej opowieści o genialnym matematyku, którego znaleziono martwego obok nadgryzionego jabłka (niczym królewna Śnieżka…) nie poczujemy się rozczarowani dowiadując się, że logo Apple to po prostu zwykłe jabłko…? A nadgryzienie zostało dodane po to, żebyśmy wiedzieli, że mamy do czynienia z jabłkiem, a nie na przykład z wisienką.

Co za nuda… I jakie rozczarowanie! Dużo lepiej mieć w zanadrzu historię a i im lepsza historia ze smaczkiem, tym lepiej dla nas.

Jak podkreśla psycholog Tania Lombrozo ta skłonność do szukania wyjaśnień jest podstawą naszych procesów uczenia i poznania. Wspierają one dalsze poszukiwania i generują nowe pomysły. Pomagają nam formułować koherentne założenia i generalizacje dotyczące różnego rodzaju zjawisk, a następnie pomagają w rozumieniu, przewidywaniu i kontrolowaniu przyszłych zdarzeń.

Niektóre wyjaśnienia są dla nas bardziej satysfakcjonujące niż inne. Te prostsze z reguły mają przewagę nad tymi bardziej skomplikowanymi. Im bardziej spójne, łatwiejsze do opowiedzenia, „narracyjne”, tym lepiej – zwłaszcza jeśli za jednym zamachem wyjaśniają kilka zjawisk. Wracając do logo Apple, opowieść o Alanie Turingu jest najbardziej przemawiająca i prawdopodobna dla większości odbiorców zwłaszcza, że zawiera w sobie elementy, których brak np. w opowieści o Adamie i Ewie czy Izaaku Newtonie.

Co warto podkreślić, firma Apple nigdy sama nie zasugerowała, aby łączyć jej logo z osobą Turinga, ta opowieść przylgnęła do nich sama. A milczenie Steve’a Jobsa jest naprawdę najlepszym rozwiązaniem (też marketingowym). Lepiej jest pozwolić ludziom podążać zgodnie z ich naturalną skłonnością do opowieści, dzięki czemu sama marka wydaje się być bardziej zrozumiała, przemawiająca, i nabierająca „ludzkiego” wymiaru.

źródło

Komentuj, oceniaj bądź z nami
(Visited 4 240 times, 1 visits today)

Tagi: Apple, komputer, logo, psychologia

Poleć!
Tweet

Redakcja maxmania.pl

O autorze

Podobne artykuły

Jak to jest z psim poczuciem winy?

Czy psy wiedzą, czy zbroiły coś złego? Każdy właściciel czworonoga, który po powrocie do domu m ...

Apple pantentuje urządzenie blokujące zdalnie smartfonowe kamery

Osoby, które mają przyjemność pracować w kinie bądź teatrze, szybko wyrabiają sobie pewne zbocz ...

IBM udostępnia światu swój superszybki komputer kwantowy

Marzy wam się komputer kwantowy? Macie pomysł na przełomowe badania czy teorie, ale brakuje wam ...

Psychologia zamiłowania do heavy-metalu

Wsparcie techniczne

300-250

Popularne artykuły

Wojskowy pojazd, który jest ciężarówką, helikopterem…Wojskowy pojazd, który jest ciężarówką, helikopterem i łodziąNaukowcy dowodzą, że człowiek potrafi przewidywać przyszłośćNaukowcy dowodzą, że człowiek potrafi przewidywać przyszłośćCo wspólnego mają burza i ból głowy?Co wspólnego mają burza i ból głowy?Odkryto czarne błyskawiceOdkryto czarne błyskawiceSkąd się bierze tolerancja na ostre jedzenie?Skąd się bierze tolerancja na ostre jedzenie?

Tagi

astronomia badania bakterie biologia ciekawostki DNA dron drony drukarka 3D dzieci dziwactwa energia energia słoneczna facebook filmiki filmy Google gry Internet kosmos Mars medycyna MIT mózg nanotechnologia NASA odkrycia pojazd psychologia recenzja recenzje robot roboty robotyka samochody smartfony sztuka Słońce technologia telefony twórczość wideo woda youtube zdrowie
Copyright © 2013 MAXMANIA.pl Jawtemplates.com.
  • Polityka
  • Redakcja
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Na tej stronie dane osobowe nie są przetwarzane Więcej