Sprzęgło jest niezwykle ważnym elementem w każdym samochodzie zarówno ze względu na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu, jak i komfort jazdy. Stale rozwijająca się technologia tworzenia układów przeniesienia napędu ma na celu sprzyjanie zarówno jednemu, jak i drugiemu. Dobrym przykładem na to jest upowszechnienie stosowania w samochodach sprzęgła hydraulicznego, które zastępuje tradycyjne sprzęgło mechaniczne z linką.
Sprzęgło mechaniczne
W jeżdżących po drogach samochodach ciągle jeszcze spotyka się sprzęgła, które można podzielić na dwie podstawowe grupy, choć jedna z nich występuje już bardzo rzadko. Są to:
- sprzęgło sterowane mechanicznie (z linką),
- sprzęgło sterowane hydraulicznie.
Klasycznym rozwiązaniem stosowanym w pojazdach starszego typu było mechaniczne sterowanie sprzęgłem. W tym modelu specjalnie zamontowana linka po naciśnięciu pedału przez kierowcę miała za zadanie odciąganie docisku od tarczy sprzęgła. Taki układ miał jednak dużo wad. Przede wszystkim był bardzo awaryjny. Linka z każdym naciśnięciem pedału się bowiem zużywała, aż wreszcie potrafiła się zerwać w trasie, co całkowicie uniemożliwiało korzystanie ze sprzęgła, a zatem dalszą jazdę. Stanowiło to spore zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. W związku z tym rozwiązanie to jest dziś uważane za przestarzałe i w nowych modealch samochodów nie występuje.
Sprzęgło hydrauliczne
Wersja z linką została zastąpiona przez sprzęgło hydrauliczne, którego nie należy mylić z tym stosowanym w instalacjach grzewczych. W sprzęgle hydraulicznym wyeliminowany został problem zrywającej się linki, ponieważ zniknęła sama linka. W tym rozwiązaniu w wersji oryginalnej występuje umieszczony poza skrzynią biegów specjalny hydrauliczny mechanizm z siłownikiem i dźwignią (łapą) sprzęgła, przy pomocy których po naciśnięciu pedału przez kierowcę następuje reakcja wywołująca oddziaływanie na łożysko sprzęgła. Później pojawiła się także bardziej zaawansowana wersja ze zintegrowanym wysprzęglikiem, który jest umieszczany w samej skrzyni biegów i odpowiada za proces przenoszenia napędu.
Rodzaje i budowa sprzęgła hydraulicznego
Nie ma jednego rodzaju sprzęgła hydraulicznego, które jest stosowane w każdym układzie i wygląda zawsze tak samo. Rozwiązania stosowane we współczesnych pojazdach można podzielić na dwie podstawowe grupy:
- pompa sprzęgła z siłownikiem (układ półhydrauliczny),
- wysprzęglik centralny.
W tym pierwszym przypadku chodzi o wspomniany wyżej podstawowy zestaw sprzęgła hydraulicznego, w którym siłownik jest przymocowany do skrzyni biegów, za to odłączony od łożyska oporowego. Tłok pompy łączy się wówczas z pedałem sprzęgła z jednej strony, a z drugiej pompę z siłownikiem łączą specjalne przewody.
Wysprzęglik centralny to zaś rozwinięcie mechanizmu sprzęgła hydraulicznego. W tej wersji łożysko jest zintegrowane z siłownikiem, a cały mechanizm znajduje się w skrzyni biegów.
Jak działa sprzęgło hydrauliczne w samochodzie?
W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła wywołujemy nacisk na tłok pompy, która zaczyna przez przewody pompować do siłownika specjalny płyn. W układzie z osobnym siłownikiem (wysprzęglikiem) i łożyskiem, gdy płyn pojawi się w siłowniku, ten przy pomocy dźwigni zaczyna oddziaływać na łożysko, co prowadzi do odłączenia napędu.
W przypadku zintegrowanych wysprzęglików centralnych ze względu na fakt, że łożysko nie jest oddzielone od siłownika, przekazuje ono impuls z pompy, wywołany naciśnięciem pedału sprzęgła bezpośrednio na sprężynę tarczy dociskowej. Wysprzęglik centralny jest mechanizmem sprzęgła hydraulicznego w ścisłym sensie, podczas gdy układ z pompą i siłownikiem oddzielonym od łożyska jest nazywany półhydraulicznym, ponieważ stosuje się w nim również element mechaniczny w postaci dźwigni.
Sprzęgło hydrauliczne – zakup przez internet
Bywa, że sprzęgło hydrauliczne w naszym samochodzie się zepsuje i musi ulec wymianie. Dziś zakup nowego sprzęgła nie stanowi żadnego problemu, bo bardzo łatwo można znaleźć wysokiej jakości akcesoria w sprzedaży internetowej. Taki zakup jest nie tylko opłacalny, ale i wygodny dla każdego właściciela pojazdu, ponieważ można go dokonać dosłownie w kilka minut bez wychodzenia z domu.
Oczywiście samą wymianę sprzęgła należy powierzyć fachowcowi, bo wiąże się ona ze zdjęciem skrzyni biegów i lepiej samemu nie próbować tego robić. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zakupić nowe sprzęgło przez internet, a następnie pojechać z nim do zaufanego warsztatu, który oferuje wysoką jakość usług i poprosić o zamontowanie zakupionego przez nas sprzęgła w samochodzie.
Dowiedz się więcej o rodzajach sprzęgła na sprzegla24.pl
Sprzęgło wymieniaj w całości
Warto pamiętać, by kupując nowe sprzęgło decydować się na zakup całego zestawu, a nie pojedynczych części, nawet jeżeli tylko jedna z nich uległa awarii. Dlaczego?
- Po pierwsze, bardzo szybko może się okazać, że zepsuje się kolejny element sprzęgła i również on będzie podlegał wymianie. Jeśli nie dokonamy od razu wymiany całego zestawu, to być może wkrótce okaże się, że regularnie będziemy musieli kupować i wymieniać kolejne części. Będzie się to wiązało z kolejnymi naprawami, w czasie których nie będziemy mogli używać samochodu.
- Po drugie, zakup od razu całego zestawu sprzęgła lub sprzęgła z kołem zamachowym jest tańszy niż kupowanie osobno poszczególnych części. Pozorna oszczędność w postaci wymiany tylko jednej części szybko może się okazać bardzo kosztowna.
- Po trzecie, wymiana sprzęgła czy jego części zawsze wymaga skorzystania z usług fachowców w warsztacie, a wymieniając od razu całe, za robociznę zapłacimy tylko raz. Gdybyśmy musieli robić to po kolei z poszczególnymi częściami, zapłacimy łącznie znacznie więcej.
- Wymiana całego zestawu lub sprzęgła z kołem zamachowym daje gwarancję pełnego dopasowania sprzęgła. Nie zawsze tak samo jest z montowaniem po kolei różnych elementów składowych.
Jeżeli od razu zakupimy przez internet cały zestaw sprzęgła, to mamy gwarancję, że przez dłuższy czas nie natkniemy się na problemy z jego działaniem, a to zapewni nam wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia samochodu.