Świece zapłonowe to niezwykle ważny element dla prawidłowej pracy silnika. Ich awaria może mieć negatywny wpływ na dalszą eksploatację jednostki napędowej. O to, jak samodzielnie zabrać się do wymiany świec zapłonowych oraz kiedy się na to zdecydować zapytaliśmy mechaników z Besthol – mobilnego warsztatu samochodowego. Sprawdźcie jakich wskazówek nam udzielili.
Świecie zapłonowe w nowych autach nie wymagają częstych interwencji, ale nie należy o nich zapominać, ponieważ podobnie jak klocki hamulcowe, tarcze czy filtry są elementem eksploatacyjnym i wymagają wymiany. Jak często powinno się zatem wymieniać świece zapłonowe? Producenci wskazują odmienne okresy wytrzymałości świec. Wiele zależy też od ich rodzaju i jakości. Ostatecznie jednak przebiegi wahają się od 30 000 km do ponad 100 000 km.
Jak rozpoznać usterkę świec żarowych?
Objawami, które mogą wskazywać na zużycie świec zapłonowych w początkowej fazie są słabsze osiągi, a także wzrost zużycia paliwa. Istotny przy tym jest fakt, iż powyższe zmiany nie występują nagle, lecz narastają powoli, dlatego też kierowcy często zwyczajnie ich nie zauważają. Na tym jednak nie koniec, bowiem w kolejnym stadium usterki pojawiają się nowe symptomy. Są nimi trudności w odpalaniu oraz nierówna praca silnika na skutek tzw. wypadania zapłonów. Zdarzają się również przypadki, w których świece zapłonowe w zupełności przestają działać na skutek zbagatelizowania wszystkich powyższych objawów. Niestety takim przypadkom towarzyszy zwykle poważna awaria silnika.
Dobrym nawykiem jest kontrolowanie stanu świec żarowych podczas corocznych przeglądów auta. W przypadku sprawnych świec na izolatorach będą występowały szare lub brązowe naloty. Jeżeli natomiast zauważalne będą uszkodzenia mechaniczne, zaolejenie lub spopielenie, a także czarny nalot to znak, że powinniśmy czym prędzej wymienić świece na nowe oraz skontrolować stan jednostki napędowej. Warto również zwrócić uwagę na przewody zapłonowe.
Jak samodzielnie wymienić świece zapłonowe?
Krok 1: Dobór świec zapłonowych
Świece zapłonowe muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Ważnymi czynnikami są tu: wymiar, kształt oraz tzw. wartość cieplna, określająca zakres temperatur, w jakich świeca może pracować. Specyfikacje świec zapłonowych znaleźć można w instrukcji obsługi danego auta, na naklejce wewnątrz pojazdu lub pod maską. Jeżeli jednak znalezienie tych informacji okaże się problematyczne, wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie odwiedzenie sklepu motoryzacyjnego z wyjętymi wcześniej starymi świecami.
Krok 2: Kontrola auta przed przystąpieniem do wymiany
Przed przystąpieniem do wymiany świec zapłonowych należy skontrolować stan silnika. Do wymiany przystępujemy bowiem zawsze na zimnym silniku i przy wyłączonym zapłonie.
Krok 3: Przystąpienie do wymiany świec żarowych
Otwieramy przednią maskę auta i zdejmujemy plastikową osłonę silnika (jeżeli taka występuje), a następnie lokalizujemy jeden z trzech następujących elementów: zespoloną cewką zapłonową, cewki zapłonowe lub przewody zapłonowe. Występowanie jednego z tych trzech elementów jest zależne od modelu auta i zawsze znajduje się w górnej części silnika na głowicy.
W starszych pojazdach pod pokrywą silnika możemy spodziewać się występowania przewodów zapłonowych. Przewody te łączą się ze świecami zapłonowymi, zatem w tym wypadku, aby uniknąć pomyłki dobrym rozwiązaniem może być pojedyncza wymiana każdej świecy.
W nowszych modelach zamiast przewodów zapłonowych występują z reguły cewki zapłonowe. Nie zawsze jednak jedna cewka przypisana jest do jednej świecy żarowej. Występują bowiem również cewki blokowe na dwie świece lub system cewek, który wygląda jak listwa. Te ostatnie są instalowane w całości na komplet świec zapłonowych.
Kolejnym etapem pracy jest demontaż przewodów zapłonowych lub cewek, zatem w pierwszej kolejności przystępujemy do odpięcia od nich wtyczek, a następnie kluczem do świec zapłonowych odkręcamy świece i wyjmujemy je na zewnątrz za pomocą szczypiec.
Po wyjęciu świec dobrym pomysłem jest również oczyszczenie gniazd, w które następnie zamontowane zostaną nowe świece. Brud wydmuchać można sprężonym powietrzem lub odkurzaczem. Dzięki temu zanieczyszczenia nie dostaną się do wnętrza silnika.
W ostatnim etapie przystępujemy do wkręcania nowych świec żarowych. Gwint nowej świecy możemy pokryć odrobiną oleju silnikowego. Po włożeniu świecy w gniazdo dokręcamy ją ręcznie, a następnie korzystamy np. z grzechotki lub klucza dynamometrycznego, dokręcając świece za pomocą jednego z tych narzędzi. Odpowiednie wkręcanie świecy nie wymaga użycia dużej siły. Procedurę wkręcania kończymy w momencie, gdy poczujemy opór. Istotne jest, iż zbyt słabe przykręcenie świecy może skończyć się uszkodzeniem głowicy, a z kolei dokręcenie jej zbyt mocno spowodować może pęknięcie stożka świecy.
Po wkręceniu świec zapłonowych ponownie montujemy cewki, przewody lub cewkę zespoloną i możemy ruszać w dalszą drogę.
Więcej informacji na temat napraw mechanicznych i elektrycznych znaleźć można na stronie: www.besthol.pl