• Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
  • Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
StartTechnologieNiskotemperaturowe spalanie czyli ku efektywniejsz ...
Poprzednie Następny

Niskotemperaturowe spalanie czyli ku efektywniejszym i czystszym dieslom

Autor: , Sierpień 18, 2013


Zanim wszystkie pojazdy będą na prąd (?) jeszcze długo będzie się opłacać ulepszać silniki spalinowe. W laboratoriach Sandia zaglądają laserami do mikroprocesów w silniku diesla, by ustalić jak zwiększyć efektywność i zmniejszyć toksyczność spalin. Kluczem są temperatury i zagęszczenia, a propozycją ulepszeń post-wtryski.

Silniki diesla są ogólnie bardziej efektywne energetycznie, niż benzynowe. Oznacza to np. mniej litrów na setkę. Wydawałoby się, że oznacza to także większą pro-ekologiczność (mniej po-produktów spalania), a jednak nie jest to takie proste. Przy silnikach benzynowych, pomiędzy silnikiem a wydechem, opracowywano coraz lepsze konwertery katalityczne, oczyszczające spaliny z najbardziej szkodliwych substancji. Jednak tych procesów katalitycznych nie da się przenieść do silników diesla, zatem stosuje się inne, niekoniecznie tanie systemy oczyszczające (jak filtr DPF).

W Sandia National Laboratory (USA) od lat pracują nad tym, by zwiększyć efektywność energetyczną i czystość spalin silników typu o którym mowa, poprzez dokładniejsze poznanie i kontrolowanie wszystkich mikro-procesów składających się na spalanie. Opracowali kilka elementów podejścia określanego jako „spalanie niskotemperaturowe” (LTC), w szczególności przekierowywanie części spalin z powrotem do silnika, by rozproszyć temperaturę reakcji (plus dla efektywności), która odpowiada za powstawanie (niekorzystnych dla środowiska) tlenków azotu. Drugim elementem jest rozpraszanie paliwa w komorze spalania wcześniej w trakcie cyklu zapłonowego, tak by miało ono więcej czasu na zmieszanie się z powietrzem – stwierdzono bowiem, że szkodliwe duże cząsteczki lotne (PM – particulate matter; wyłapywane przez filtr DPF) generują się w regionach nadmiernego zagęszczenia paliwa.

A jednak i to podejście miało swoje wyzwania, gdyż zwiększało powstawanie CO oraz niespalonych węglowodorów (UHC). By również tu osiągnąć postęp, naukowcy z Sandia National przeprowadzili po raz pierwszy, bardzo trudne, obrazowanie powstawania CO w cylindrze. Posłużyli się w tym celu indukowaną laserowo dwu-fotonową fluorescencją (two-photon laser-induced fluorescence) – zaawansowaną techniką optyczną. Podobną fluorescencją, udało się także zobrazować UHC, poprzez markery takie jak formaldehyd i hydroksyl (bezpośrednio wciąż się nie da, gdyż różne typy UHC transformują się w różnych etapach spalania). Dzięki tym pomiarom, stwierdzono że źródłem problemu jest nadmierne zmieszanie paliwa z powietrzem w okolicy wtrysku, sprawiające że paliwo nie całkiem się spala. Zaproponowano jedno z możliwych rozwiązań – wtryski wtórne, czy „post-wtryski” (post-injections), czyli mniejsze iniekcje, następujące po tych zasadniczych, zagęszczające paliwo w odpowiednich miejscach. Obszar spalania rozciąga się wtedy odpowiednio, umożliwiając pełniejsze spalanie, mniej CO, mniej UHC i wzrost efektywności energetycznej (pełniejsze spalanie paliwa).

Wraz z innymi doniesieniami z postępów w technologii i rynkach diesla, oznacza to że ten typ silników może pozostawać całkiem istotną opcją dla użytkowników końcowych. Tym bardziej, że produkcja bio-diesla jest technologicznie prostsza, niż bio-paliw bardziej uszlachetnionych.

źródło ; źródło ; źródło

Komentuj, oceniaj bądź z nami
(Visited 157 times, 1 visits today)

Tagi: diesel, efektywność, samochody, silnik spalinowy, spalanie niskotemperaturowe, spaliny, zanieczyszczenie środowiska

Poleć!
Tweet

O autorze

Podobne artykuły

Jak samodzielnie wymienić akumulator w aucie?

Spadek temperatury w okresie jesienno-zimowym powoduje obniżenie się pojemności elektrycznej w ...

Autobus jeżdżący w „szpagacie”? Omija skutecznie innych

Samochód w miastach przybywa szybciej, niż władze są w stanie przystosować je do ciągle rosnące ...

Skup samochodów – kiedy warto z niego skorzystać?

Nie zawsze czekanie na to, aż znajdzie się kupujący, jest możliwe. Każdy, kto chce sprzedać swó ...

Nowy SEAT IBIZA – czy może równać się z Golfem?

Nowy Seat Ibiza zaliczany jest do samochodów segmentu B, który tworzą niewielkie auta przeznacz ...

Wyszukiwarka ofert pracy

Wyszukiwarka ofert pracy

Wsparcie techniczne

300-250

Popularne artykuły

Tagi

astronomia badania bakterie biologia ciekawostki DNA dron drony drukarka 3D dzieci dziwactwa energia energia słoneczna facebook filmiki filmy Google gry Internet kosmos Mars medycyna MIT mózg nanotechnologia NASA odkrycia pojazd psychologia recenzja recenzje robot roboty robotyka smartfony sztuka Słońce technologia telefony twórczość wideo woda youtube zdrowie zwierzęta
Copyright © 2013 MAXMANIA.pl Jawtemplates.com.
  • Polityka
  • Redakcja
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Na tej stronie dane osobowe nie są przetwarzane Więcej