• Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
  • Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
StartTechnologieOsobisty pojazd powietrzny – europejski projekt My ...
Poprzednie Następny

Osobisty pojazd powietrzny – europejski projekt MyCopter w toku

Autor: , Styczeń 2, 2013


Jak donosi pismo New Scientist naukowcy z Liverpoolu rozpoczęli pierwszą fazę badań użytkowników symulatora „latających samochodów”. Analiza zachowań laików i profesjonalistów latania ma pokazać, na ile sterowanie realnymi pojazdami musiałoby być automatyczne.

 

W połowie ubiegłego roku świat obiegły wieści o europejskim projekcie myCopter. UE przyznała grant na 4,2 mln Euro dla konsorcjum 6 ośrodków badawczych, celem opracowania trzech zagadnień dotyczących „osobistych pojazdów powietrznych” (j. ang. – PAV): interfejsów sterowania oraz treningu; komponentów automatyzujących działanie PAV; okoliczności socjoekonomicznych wprowadzania PAV.

{jumi [adv/advfront.php]}

Osobiste pojazdy powietrzne (PAV) to oczywisty krok w rozwoju ludzkich technologii transportu: 3-wymiarowość latania to znacznie więcej trajektorii ruchu niż w przykutym grawitacją do dróg ruchu naziemnym. „Latające samochody” uwolniłyby dużo naszego czasu i miejskiej przestrzeni. Projekt myCopter nie dotyczy technologii napędowych i na razie raczej nie ma na świecie propozycji tanich PAV-ów, ale bez wątpienia coś takiego się pojawi. Co ważne, naukowcy UE powiedzieli od razu: interesują nas tylko pojazdy pionowego startu/lądowania, oraz napęd elektryczny. Przykładami tego typu, nad którymi się pracuje, mogłyby być: Puffin od NASA, eCO2avia od EADS Innovation, czy X-Hawk od Urban Aeronautics.

Na Uniwersytecie w Liverpoolu opracowano już specjalne oprogramowanie dla symulatora Heliflight-R (amerykańskiej firmy ART), które pozwala zbadać m.in.: jaki stopień wzmocnienia poszczególnych sygnałów z urządzeń sterujących zwiększa/zmniejsza zdolności pilotowania, jakie zdolności mają użytkownicy (np. koordynacja wzrok-ręce), jaki poziom automatyczności sterowania powinien być zaimplementowany by użytkownicy o danych zdolnościach mogli sprawnie sterować maszyną (symulowaną, a kiedyś realną). Ponieważ w projekcie myCopter zakłada się masowość PAV-ów, wyeliminowanie ryzyka wypadków przez błąd „kierowcy” jest kluczowe – nikt by nie chciał np. żeby PAVy rozbijały się o wieżowce, czy spadały na zatłoczone place. Jednym z głównych przeznaczeń PAV-ów w wizji projektu o którym mowa, jest miejski ruch praca – dom. Automatyczne sterowanie (czujniki, oprogramowanie, sterowniki), aktualnie świetnie rozwijane w dziedzinie „osieciowanych samochodów”, czy „samo-prowadzących się samochodów”, ale także np. dronów lub inteligentnego AGD (o robotach nie wspominając), mogłoby ostatecznie w przypadku PAV-ów być całkowite. W Liverpoolu uruchomiono już testy na użytkownikach o bardzo zróżnicowanych zdolnościach – od zupełnie początkujących, po profesjonalnych pilotów.

 

źródło ; źródło ; źródło ; źródło ; źródło ; źródło ; źródło ; źródło ;

Komentuj, oceniaj bądź z nami
(Visited 56 times, 1 visits today)

Tagi: automatyczne samochody, latające samochody, latanie, myCopter, prywatny pojazd powietrzny, przyszłość transportu, symulator lotu

Poleć!
Tweet

O autorze

Podobne artykuły

Podziemny skaner dla samochodów. Do czego będzie służył?

Instytut MIT prowadzi prace nad technologią która pozwalałby samochodom autonomicznym na wejrze ...

Jak samodzielnie wymienić akumulator w aucie?

Spadek temperatury w okresie jesienno-zimowym powoduje obniżenie się pojemności elektrycznej w ...

Autobus jeżdżący w „szpagacie”? Omija skutecznie innych

Samochód w miastach przybywa szybciej, niż władze są w stanie przystosować je do ciągle rosnące ...

Pływające UFO! Czyli wczasy na środku morza

Spakować manatki, wyłączyć telefon i wsiąść do wypasionego kampera, by przemierzać świat i cies ...

Wsparcie techniczne

300-250

Popularne artykuły

Diody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?Diody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?Jak groźny jest włos w jedzeniu?Jak groźny jest włos w jedzeniu?Niezła jazda! Najlepsze wózki dziecięce 2014 rokuNiezła jazda! Najlepsze wózki dziecięce 2014 rokuMontaż półek bez wiercenia – dlaczego warto i czego…Montaż półek bez wiercenia – dlaczego warto i czego najlepiej użyć?Pando: najstarszy żywy organizm na naszej planeciePando: najstarszy żywy organizm na naszej planecie

Tagi

astronomia badania bakterie biologia ciekawostki DNA dron drony drukarka 3D dzieci dziwactwa energia energia słoneczna facebook filmiki filmy Google gry Internet kosmos Mars medycyna MIT mózg nanotechnologia NASA odkrycia pojazd psychologia recenzja recenzje robot roboty robotyka samochody smartfony sztuka Słońce technologia telefony twórczość wideo woda youtube zdrowie
Copyright © 2013 MAXMANIA.pl Jawtemplates.com.
  • Polityka
  • Redakcja
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Na tej stronie dane osobowe nie są przetwarzane Więcej