• Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
  • Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
StartTechnologieSieciowanie samochodów przyśpiesza – mówią w USA i ...
Poprzednie Następny

Sieciowanie samochodów przyśpiesza – mówią w USA i wykładają miliony

Autor: , Listopad 9, 2012


Chodzi o system połączonych nadajników, czujników, radarów, komunikatorów, wyświetlaczy, sterowników, programów zarządzających i wielu innych elementów różnego typu, wiążący samochody w dynamiczne lokalne sieci usprawniania ruchu – plus np. internet, czy reklamy dla kierowców.

Od pewnego czasu wzrasta liczba doniesień o rozwijaniu takiego systemu, czy kilku alternatywnych jego wizji. Przykładowo w marcu b.r. informowano o 100-milionowej ($) inwestycji Intela (Intel Capital Connected Car Fund) w rozwój technologii związanych z podłączaniem samochodów do Internetu oraz z automatyzacją ich sterowania. Z kolei w sierpniu, w mieście Ann Arbor wystartował pilotażowy projekt Instytutu Badań Transportowych University of Michigan, dotowany rządowo (18mln $), obejmujący m.in. połączenie dzięki specjalnym czujnikom ok. 3000 wehikułów we wspólną sieć monitorowania zdarzeń i wsparcia ruchu. Kilka dni temu, donoszono o uruchomionych w Virginii obszarach testowania połączonych przy-drogowych aparatur do zbierania i przesyłania do samochodów rozmaitych informacji o warunkach drogowych (np. o jadących karetkach, o pieszych lub rowerzystach na przejściach lub poboczu, o optymalnych prędkościach dla danego odcinka w danej chwili, o punktach ograniczonej widoczności, o znakach, itd.) oraz zarządzania ruchem (np. adaptatywne sterowanie świateł).

Ogólnie, różne amerykańskie władze zaangażowane w rozwijanie takich technologii, ustaliły że systemy tego typu zaczną być oddawane do normalnego użytku od roku 2019. Różni komentatorzy ekonomiczni i naukowi sądzą że to realny termin. Nawet jeśli technologicznie, społecznie i kosztowo jest to sprawa złożona. Weźmy np. takie rozważania: w USA 400 mln dolarów kosztować będzie sama wymiana chipów sterujących w światłach drogowych, ale z drugiej strony gdyby choć o 1/3 mniej było wypadków to oszczędności sięgnęłyby 80 miliardów $. Pomysły są różne – np. zespół z Clemenson University proponuje by część kosztów zbilansować reklamami, które docierałyby do osieciowanych kierowców. Oprócz strony finansowej, problemem jest też np. to by, z jednej strony nie rozpraszać uwagi kierowców nadmiarem komunikatów, a z drugiej, by nie nudzili się jeśli wzrośnie udział systemów automatycznych w kierowaniu samochodami. Inny problem, to zabezpieczenie takich wielo-kanałowych sieci przed hakerami. Jeszcze inną kwestią jest ochrona prywatności – przypominają się niechętne reakcje środowisk kierowców w Europie, na tegoroczny pomysł Niemieckiego parlamentu, by nakazać obecność czarnych skrzynek w całej Unii. Wśród problemów technologicznych istotne jest też wprowadzanie standaryzacji dla rozwiązań pochodzących od różnych komercyjnych i niekomercyjnych instytucji.

Ale, jak mówi np. dyrektor zarządzający Cisco Systems (dostawca routerów i innych sprzętów sieciowych, który na usieciowieniu samochodów chce zarabiać przynajmniej 2 miliardy $ rocznie), „to przyśpieszy bardziej niż zdaje się większości ludzi” .

Wydaje się, że takie kompleksowe globalno-motoryzacyjne podejścia (jedna wielka sieć wehikułów, czujników, nadajników itd) mogą szybciej się zrealizować i upowszechnić, niż np. próby maksymalnego usprawnienia autopilotów w pojedynczych pojazadach (przykład samo-prowadzącego się samochodu Google – zob. link niżej).

 

źródło ; źródło ; źródło ; źródło ; źródło

 

Komentuj, oceniaj bądź z nami
(Visited 12 times, 1 visits today)

Tagi: autopilot, Internet, połączone samochody, sieć samochodowa

Poleć!
Tweet

O autorze

Podobne artykuły

Podziemny skaner dla samochodów. Do czego będzie służył?

Instytut MIT prowadzi prace nad technologią która pozwalałby samochodom autonomicznym na wejrze ...

Jak samodzielnie wymienić akumulator w aucie?

Spadek temperatury w okresie jesienno-zimowym powoduje obniżenie się pojemności elektrycznej w ...

Autobus jeżdżący w „szpagacie”? Omija skutecznie innych

Samochód w miastach przybywa szybciej, niż władze są w stanie przystosować je do ciągle rosnące ...

Anglicy testują internet prosto z chodników

W Nowym Jorku eksperymentuje się z publicznym dostępem do WiFi, umieszczając nadajniki w takich ...

Wsparcie techniczne

300-250

Popularne artykuły

Diody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?Diody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?Pando: najstarszy żywy organizm na naszej planeciePando: najstarszy żywy organizm na naszej planecieJak groźny jest włos w jedzeniu?Jak groźny jest włos w jedzeniu?Niezła jazda! Najlepsze wózki dziecięce 2014 rokuNiezła jazda! Najlepsze wózki dziecięce 2014 rokuSpluwa na sól do obrony własnejSpluwa na sól do obrony własnej

Tagi

astronomia badania bakterie biologia ciekawostki DNA dron drony drukarka 3D dzieci dziwactwa energia energia słoneczna facebook filmiki filmy Google gry Internet kosmos Mars medycyna MIT mózg nanotechnologia NASA odkrycia pojazd psychologia recenzja recenzje robot roboty robotyka samochody smartfony sztuka Słońce technologia telefony twórczość wideo woda youtube zdrowie
Copyright © 2013 MAXMANIA.pl Jawtemplates.com.
  • Polityka
  • Redakcja
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Na tej stronie dane osobowe nie są przetwarzane Więcej