
Wielu spośród 11 mln amerykańskich palaczy ściągnęło na swoje smartfony aplikacje pomagające rzucić palenie. Ale ponieważ większość z tych aplikacji nie obejmuje sprawdzonych praktyk pomocnych w rzucaniu palenia, nie są one tak skuteczne, jak powinno być.
Nowe badania na ten temat opisano właśnie w „American Journal of Preventive Medicine”.
„Obecnie dostępne, popularne (najczęściej ściągane) aplikacje do rzucania palenia są słabo powiązane z najważniejszymi, opartymi na dowodach, praktykami i poradami, jak rzucić palenie, oraz zaleceniami stosowania odpowiednich leków wspomagających rzucanie palenia” powiedział prowadzący badanie Lorien C. Abroms, adiunkt w George Washington School of Public Health and Health Services.
{jumi [adv/advfront.php]}
„Mimo to utrzymuje się wysoki globalny popyt na aplikacje do rzucania palenia. Ponad 700.000 aplikacji jest pobieranych co miesiąc na urządzenia z systemem Android”, powiedział. Naukowcy analizowali popularne aplikacje do rzucania palenia w lutym 2012 roku. Przebadali najpopularniejsze aplikacje: 47 dla iPhone’a i 51 dla Androida. Stwierdzili, że aplikacje dla obu systemów były słabo powiązane z oficjalnymi wytycznymi postępowania w leczeniu nadużywania tytoniu i uzależnienia.
Michael C. Fiore, profesor medycyny z Universytetu Wisconsin zwrócił uwagę, że „mimo że badania wykazały, że popularne aplikacje zaprzestanie palenia mają niski poziom przestrzegania wytycznych, to obiecujący znak, że ludzie chcą przestać, a naukowcy i technicy wymyślają rozwiązania, aby im pomóc. Ale najgorsze jest to smartfonowe aplikacje mogą nie dać ludziom wytycznych, których potrzebują”.
Naukowcy przyznają, że chociaż wiedzą, co pomaga ludziom rzucić palenie ogólnie, niewiele wiadomo o tym, jakie aspekty programów rzucania palenia powinny być zawarte w aplikacjach mobilnych. Mimo to Abroms zauważa, że „aplikacje nie promują tych aspektów leczenia, które okazały się skuteczne w rzuceniu palenia, więc publiczne służby promocji zdrowia mają powody do niepokoju”.
Badania pokazują więc, że omawiane aplikacje, choć popularne, mogą nie być tak skuteczne, jak powinny być.