W ruchu miejskim czy na parkingach pod sklepami łatwo o zarysowanie lakieru. Może się to zdarzyć nawet najlepszemu kierowcy. Nie ma jednak nad czym ubolewać, ponieważ z rysami wcale nie jest trudno walczyć.
Aby zniwelować rysy powstałe na lakierze samochodu, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi sposobami. Każdy z nich zależny jest jednak od wielkości i głębokości istniejącej rysy. O możliwościach pozbycia się rys z lakieru opowiada Darek Koza – miłośnik motoryzacji i redaktor bloga Automator.pl.
Pasty, detailing, polerowanie
Jeśli rysa na lakierze nie jest głęboka, jesteś w stanie pozbyć się jej samodzielnie. Czasem wystarczy odpowiednie polerowanie, które można wykonać samemu, bądź skorzystać z pomocy ekspertów od detailingu. Odpowiednie pasy polerskie w połączeniu ze ściereczką lub polerką powinny wystarczyć. Na rynku dostępnych jest ich wiele, np. pasta lekkościerna SONAX, pasta Druchema Original Tempo, czy zestaw QUIZZ Repair System.
Ważne jest, aby przed próbą polerowania rysy, dokładnie umyć samochód, albo chociaż konkretne miejsce, w którym akurat znajduje się rysa. Każdy paproch czy ziarenko piasku, które dostanie się pod gąbkę lub ściereczkę, może dodatkowo porysować lakier. A tego nie chcemy!
Zasada jest dość prosta — nakładamy specyfik na rysę i jej okolicę, delikatnie wcieramy w lakier, a następnie polerujemy. Można tę czynność powtórzyć, jeśli pierwotny rezultat nie jest wystarczający.
Kredki i woski koloryzujące do maskowania
Chociaż na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że ich działanie podobne jest do past polerskich, to jednak znacząco się różni. Zadaniem kredek i wosków koloryzujących jest zamaskowanie istniejącej rysy.
Takie zabiegi wykonuje się najczęściej wtedy, kiedy rysa jest zbyt głęboka, aby polerować ją pastą, ale nie aż tak głęboka, aby wymagała poprawek lakierniczych.

Istotne jest, aby dobrać odpowiedni kolor kredki lub wosku, co zazwyczaj stanowi wyzwanie. Lakiery samochodowe bowiem blakną z czasem i nawet jeśli dobierzemy odpowiedni kod lakieru zgodny z zaleceniami producenta, może się okazać, że minimalnie się on różni.
Poprawki lakiernicze
Kiedy jednak zarysowanie lakieru jest głębokie, nie obejdzie się bez wizyty u blacharza. Chyba że potrafisz wykonać takie poprawki samodzielnie, ponieważ w zasadzie nie jest to bardzo skomplikowane. Przydaje się jednak wprawa i odpowiedni sprzęt.
Plan działania oczywiście zależy od głębokości, wielkości a nawet umiejscowienia rysy. Zazwyczaj zaczyna się od oczyszczenia miejsca za pomocą papieru ściernego. Następnie takie miejsce należy przetrzeć np. benzyną ekstrakcyjną. Kolejny etap to nałożenie odpowiedniego podkładu (najlepiej dwuskładnikowego, akrylowego), który zapobiegnie powstaniu ogniska korozji.
Na tak przygotowane miejsce można już nałożyć lakier. Do małych zaprawek sprawdzi się lakier w słoiczku z pędzelkiem. Do tych nieco większych lepszy będzie lakier w sprayu, który łatwiej pozwoli uzyskać efekt bez smug. Oczywiście w tym przypadku również jest bardzo istotne, aby dobrać jak najbardziej zbliżony kolor do oryginału.
Rozwiązanie dla leniwych…
Jeśli nie bardzo chce ci się bawić w naprawę, nie masz na nią środków albo po prostu chcesz się pochwalić swoim poczuciem humoru, wybierz jeszcze inne rozwiązanie – naklejkę! Na rynku dostępnych jest wiele naklejek, które szybko przemienią rysę na lakierze w rybi szkielet lub będą sugerować, że powstała w wyniku działania złośliwego kota.
Twój samochód jest cały w zarysowaniach? Na to też jest sposób, który będzie tańszy od malowania całości. Możesz zdecydować się na wrapping, czyli obklejenie całego samochodu folią. Jest wiele specjalistycznych firm, które się tym zajmują. To rozwiązanie pozwoli nie tylko zapomnieć o wszelkich rysach i niedoskonałościach lakieru, ale także szybko odmieni wygląd całego auta.
Sposobów na pozbycie się rys z lakieru jest więc sporo. Bez problemu dopasujesz rozwiązanie, które będzie najbardziej optymalne!