• Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
  • Start
  • Kategorie
    • Nauka
    • Technologie
    • Medycyna i zdrowie
    • Astronomia i fizyka
    • Ekologia
    • Komputery
    • Motoryzacja
    • Architektura
    • Koncepcje
    • Twórczość i sztuka
  • Redakcja
StartMateriały reklamoweKomplet sprzęgła – co wybrać, gdy czas na zm ...
Poprzednie Następny

Komplet sprzęgła – co wybrać, gdy czas na zmianę?

zestaw-sprzegla-z-kolem-dwumasowym-luk-603026700 (1)
Autor: Redakcja , Maj 18, 2018

Nowsze modele samochodów wyposażone są w zaawansowane zespoły sprzęgła, kosztujące kilkukrotnie więcej niż podstawowe sprzęgło w starszych samochodach.

Sprzęgło ma za zadanie umożliwić ruszanie samochodem oraz ułatwić przełożenie biegów. Zadania te realizowały bez większych problemów mechanizmy sprzęgła zaprojektowane pod koniec XIX wieku, ponad sto lat później wydawało się, że sprzęgła są niemal doskonałe i niewiele można w nich poprawić. Jednakże od lat 90. w samochodach zaczęły pojawiać się skomplikowane rozwiązania, dzięki którym koszt wymiany kompletu sprzęgła znacząco wzrósł. W samochodach montowane są drogie podzespoły, które generują także dodatkowe czynności w trakcie wymiany. Taka sytuacja spowodowała, iż wymiana kompletu sprzęgła w samochodzie jest znacznie droższa niż wcześniej.

Przenoszony moment obrotowy stanowi ograniczenie, z którym poradzić musi sobie każde sprzęgło. Wytrzymałość sprzęgła, dopasowana musi być do momentu obrotowego generowanego przez silnik. Im większy moment obrotowy, tym konieczne jest zamontowanie przez producenta bardziej wytrzymałego sprzęgła. Konstrukcje skrzyń biegów montowanych w samochodach osobowych stanowią jednak spore ograniczenie średnicy tarczy sprzęgła, w związku z czym dalszy wzrost przenoszonego momentu oparto na zwiększeniu siły docisku tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Producenci stosując takie rozwiązanie doprowadzili do sytuacji, w której siła działania docisku stała się tak wysoka, iż komplet sprzęgła zaczął opierać się na zastosowaniu hydraulicznego wysprzęgnika zamiast dotychczasowych układów z linką. Dzięki takiemu rozwiązaniu producenci pogodzili wzrost siły z łatwym operowaniem pedałem sprzęgła.

Rosnący moment obrotowy silnika, w związku z rozpowszechnieniem się turbodoładowania, przyczynił się do znacznego wzrostu drgań. Drgania odczuwalne w samochodach z mocnymi silnikami wzrosły kilkukrotnie co wymagało nowych rozwiązań. Inżynierowie firmy LUK opracowali dwumasowe koło zamachowe, które miały na celu podwyższenie komfortu jazdy i zminimalizowanie odczuwania wibracji. Nowe rozwiązanie w postaci koła dwumasowego zastąpiło dotychczasowe tłumiki drgań montowane w tarczach sprzęgła a drgania pochodzące z silnika zostały poważnie wyeliminowane.

Komplety sprzęgła kiedyś i dziś

Dawne, tradycyjne komplety sprzęgła opierały się na prostej budowie w postaci tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła oraz łożyska dociskowego. Mechanizm sterowania był prosty, oparty na metalowej lince. Współczesne, nowoczesne zestawy sprzęgła w mocniejszych samochodach wyposażone są w znacznie więcej kosztownych elementów. Obok tarczy sprzęgła oraz jego docisku stosowane jest drogie dwumasowe koło zamachowe, zastępujące dotychczasowe sztywne koło. Zewnętrzny wysprzęgnik zastąpiony został wysprzęgnikiem centralnym.

Pojawienie się nowych elementów kompletu sprzęgła spowodowało, iż koszt jego wymiany znacznie wzrósł. Nie tylko koszty zakupu kompletu sprzęgła są znacznie wyższe, koszt samej robocizny jest również dużo droższy, ponieważ wymiana nowoczesnego, zaawansowanego kompletu sprzęgła generuje dodatkowe, czasochłonne czynności.

Komentuj, oceniaj bądź z nami
(Visited 19 times, 1 visits today)

Poleć!
Tweet

Redakcja

O autorze

Redakcja serwisu MAXMANIA.pl portalu popularno -naukowego. Grupa pasjonatów, ekspertów pragnących przedstawić nieodkryte obszary nauki, unikatowe technologie, niepowtarzalne koncepcje.

Podobne artykuły

ogrood-zimowy-veranda-sanremo-palram

Jak wykorzystać ogród zimowy latem?

Ogród zimowy to idealnie rozwiązanie dla wszystkich osób, które pragną powiększyć przestrzeń mi ...

Zastosowanie akumulatorów bezobsługowych

bezpiecznik-automatyczny-25a-ghs101-e27

Bezpiecznik automatyczny a jego przeznaczenie

Dzięki bezpiecznikowi automatycznemu można samodzielnie tworzyć systemy instalacji elektrycznyc ...
shish-kebab-417994_1920

Czy warto zastąpić tradycyjny grill – grillem gazowym?

Coraz więcej ludzi zamiast tradycyjnych grillów wybiera grille gazowe. Nie ma co się dziwić… Te ...

Wyszukiwarka ofert pracy

Wyszukiwarka ofert pracy

Wsparcie techniczne

300-250

Popularne artykuły

Superkomputer MIT obliczył strukturę kości na…Superkomputer MIT obliczył strukturę kości na poziomie molekularnymSpluwa na sól do obrony własnejSpluwa na sól do obrony własnejDiody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?Diody prostownicze – czym są i gdzie się je stosuje?GIBBS Quadski – ziemnowodny quad wkrótce w sprzedaży!GIBBS Quadski - ziemnowodny quad wkrótce w sprzedaży!Jak segregować śmieci w domu?Jak segregować śmieci w domu?

Tagi

astronomia badania bakterie biologia ciekawostki DNA dron drony drukarka 3D dzieci dziwactwa energia energia słoneczna facebook filmiki filmy Google gry Internet kosmos Mars medycyna MIT mózg nanotechnologia NASA odkrycia pojazd psychologia recenzja recenzje robot roboty robotyka smartfony sztuka Słońce technologia telefony twórczość wideo woda youtube zdrowie zwierzęta
Copyright © 2013 MAXMANIA.pl Jawtemplates.com.
  • Polityka
  • Redakcja
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Na tej stronie dane osobowe nie są przetwarzane Więcej